1908 yılında İstanbul ve Bağdat arasındaki Demiryolu hattının başlangıç istasyonu olarak inşa edilen tren garıdır.

Bu Gar,
TCDD'nin ana istasyonudur. İstanbul'un Anadolu Yakasında Kadıköy'de
bulunur. Osmanlı İmparatorluğunun son dönemlerinde Bağdat Demiryolu
yanında İstanbul-Şam-Medine (Hicaz Demiryolu) seferleri de yapılmaya başlanmıştır.

Devrin Padişahı II. Abdülhamit döneminde 30 Mayıs 1906 tarihinde yapımına başlanmıştır.1908 yılında ise hizmete girmiştir.

Binanın bulunduğu sahaya III. Selim'in paşalarından Haydar Paşa'nın adı verilmiştir.

Bu Binanın
inşaatı, Anadolu Bağdat adı altında bir Alman şirketi
gerçekleştirmiştir. Ayrıca bir Alman'ın teşebbüsüyle garın önünde
mendirek inşa edilerek Anadolu'dan gelecek veya Anadolu'ya gidecek
vagonların ticari eşyasını yükleme ve boşaltma işlevi için tesisler
yapılmıştr

İki Alman mimar Otto Ritter ve Helmuth Conu
adlı mimarlar tarafından hazırlanan proje yürürlüğe girmiş, garın
yapımında Alman ustalarla İtalyan taş ustaları birlikte çalışmıştır.

Birinci Dünya Savaşı sırasında gar deposunda bulunan cephanelere 1917'de yapılan bir sabotajla çıkan yangın sonucu binanın büyük bir bölümü hasar görmüştür.


Yeniden onarılan bu bina bugünkü şeklini almıştır. 1979'da Haydarpaşa'nın açıklarında Independente adlı tankerin bir gemiyle çarpışması sonu meydana gelen patlamadan ve sıcaktan dolayı binanın O Linneman adlı ustanın yaptığı kurşun vitrayları hasara uğramıştır.

Aslına uygun
olarak yeniden onarılan bina, 1976'da geniş çapta onarılmış ve 1983'ün
sonunda dört dış cepheyle iki kulenin restorasyonu tamamlanmıştır.

Haydarpaşa garı önündeki dalga kıran 1899 yılında yapıldı. Mendireğin başına Tasarımı Mühendis Mustafa Lütfü'ye ait bu gün halen mevcut olan bir deniz feneri yapıldı

1902 yılında Dalga kıran'ın ortasına zamanın padişahı II.Abdülhamit'in (1876-1908) tahta çıkışının 25 yılı münasabetiyle Mimar Vallury tarafından bir anıt dikildi.
Kaynak ;
http://www.forumgercek.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder